Rabu, 22 Julai 2015

Anugerah Syawal Seindah Ramadhan

Salam Ukhwah Salam Perpaduan Salam 1malaysia.
Assalamualaikum w.b.t diharapnya semua masih dalam keadaan steady setelah mengharungi hari raya yg penuh dgn hidangan yg tidak dpt ditolak nafsu makan. Hmmm

Masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat hari raya. Baru 5 hari syawal.

"Selamat Hari Raya AidilFitri maaf zahir & batin" andai ada silap dan salah harap dimaafkan :) ...

Tajuk post mcm best je tapi mcm hambar je starting point. Maaf2,dh lama tk jadi blogger kan dah tk pndai menyusun bait bait indah. Cuma taip apa yg terlintas. Tapi point utama bukan mengikut akal fikiran ya. Mengikut rujukan yg sahih lagi thiqah.

Okey,, straight to the point lah. Nak berbahasa basi pulak kan.

Jom sama sama hayati dan hadam hadis sahih nie ye .

"Sesiapa yg berpuasa di bulan Ramadhan dan meneruskannya dengan enam hari di bulan syawal, maka (pahalanya) seolah olah berpuasa selama setahun" hadis riwayat muslim

Nah, selepas ditarbiyyah selama sebulan ketika bulan ramadhan pasti akan memberi kesan bukan pada diri kita jika benar benar mengambil peluang yg ada cuma sebulan dalam setahun.

Renung kembali firman allah aza wajjala dlm surah al baqarah ayat 183

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

Apa yg sebenarnya kita ingin dapatkan dari ramadhan kareem nie? Kita nak kejar,dapatkan title Orang Bertaqwa .

Taqwa adalah tingkat paling tinggi dalam martabat iman manusia . Martabat iman manusia ada 5,
1.MUSLIM
2.MUKMIN
3.MUKHSIN
4.MUKHLIS
5.MUTTAQIN

Allah s.w.t menjelaskan sifat orang bertaqwa di dlm al-furqan yg tertulis

ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ. الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ.

“Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa; Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” [al-Baqarah : 2-3]

Boleh faham sendiri bahawa utk mendapat peringkat taqwa bukan senang bagi seorang muslim yg biasa2. Perlu istiqamah dlm ibadah .

Firman allah yg lain ttg Taqwa bleh dirujuk di surah : ( Al-Baqoroh)2 : 2,3,4 , 5, 177, 183 ;(Ali-Imran) 3: 133, 134, 135 dan 135 dll..

Alhamdulillah sedikit penjelasan ttg Taqwa telah diperjelaskan .
Jadi setelah ramadhan adakah kita sudah menjadi hamba yg bertaqwa? Wallahu a'lam. Ia hanya di antara diri kita sbagai hamba dgn tuhan pencipta alam yg mengetahui.

Sebelum Ramadhan Melabuhkan tirai nya setelah hampir sebulan bersama dgn umat islam di dunia. Allah s.w.t yg pemurah lagi penyayang telah memberi ganjaran bonus lagi kepada kita yg berpuasa. Apa bonus itu? Semua dpt ke bonus yg diberikan?

-Bonus nya terlalu besar utk diberi percuma tanpa apa2 ikhtiar atau usaha.
Sama seperti dunia akhir zaman ini yg perlu bayar utk mendapat sesuatu perkara. Cth: pegi tandas pun kena bayar 30sen inikan pulak nk dptkan bonus cash dari tuhan pemilik alam semesta ini.

Bonus yg dimaksudkan adalah malam LAILATUL QADAR . Sehingga allah telah berfirman dalam satu surah khas di dalam al quran menceritakan perihal lailatul qadr.

Sama sama baca paham dan jiwai ayat suci allah. Kerana apa? Setiap perkataan yg dibaca akan mendapat 10 pahala. Taknak ke? Jom.surah Al-Qadr

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ

Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ

Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ

Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Haaa dah faham apa keistimewaan yg ada di malam lailatul qadr?

Pd malam lailatul qadr ibadah kita ibarat seperti 1000 bulan.
1000 bulan sama dgn 83 tahun lebih lebih sikit. Fuh beruntunglah siapa yg jadi #LailatulQadrHunter Pd ramadhan yg lepas. Mgkin kita merasa rugi tidak mendapatkan malam lailatul qadr . Jgn futur jgn bersedih,  jika diberi umur yg panjang dan belum berjodoh dgn ajal dpt lagi bertemu ramadhan tahun hadapan. Insha allah.

Masuk maghrib 29 Ramadhan kedengaran takbir raya berkumandang maka pergi lah Ramadhan meninggalkan kita utk selama lamanya.

Imam Al-Ghazali pernah memberi ungkapan yg berbunyi perkara yg paling jauh adalah masa lampau kerana masa yg telah pergi tidak akan datang walau sesaat.

Ada yg bersedih ada yg bergembira...

*Bersedih kerana tarbiyyah ramadhan membuatkan kita terlalu sedih utk membiarkan ramadhan meninggalkan kita
*Bergembira terus tanpa bersedih dahulu kerana sudah berpuasa sebulan dan bersedia menyambut Syawal tiba.

Di mana ketika malam raya ramai yg sy lihat dgn mata kepala sendiri yg sibuk membeli,menyiapkan keperluan raya. Ketika itu sebak seketika kerana teringat satu kata kata yg sgt #deep juga bila baca . "Lagu raya telah dimainkan , sedangkan tetamu kita Ramadhan  belum pun pulang...
jika saya adalah Tetamu tersebut ,
kecil hati saya. "
#- ustaz shafei - #

Sama sama muhasabah utk kita di mana tahap tarbiyah ramadhan kita. Semoga allah menerima amalanku dan amalan mu jugak.

Okey cerita Ramadhan dah habis. Flashback sikit je tue. Utk kita muhasabah dan refresh sikit. Sambung utk Syawal Pulak kembali kepada tajuk post nie "Anugerah Syawal Seindah Ramadhan"

Tajuk tue pernah jadi iklan raya masa raya tahun lepas rasa nya.

Anugerah apa pulak syawal nie? Tadi dapat bonus di penghujung ramadhan. Itu bukti allah itu Pemurah lagi penyayang terhadap hamba hambanya. Subhanallah!

Kembali kpd hadis di atas tadi diletakkan dibawah nie nie dan cari apa anugerah yg sy maksudkan ye.

Sesiapa yg berpuasa di bulan ramadhan dan menunaikannya dengan enam hari di bulan syawal, maka (pahalanya) seolah olah berpuasa selama setahun.
(hadis riwayat muslim)

Jumpa tak anugerah dalam hadis di atas nie. Okey lah saya bagitau ..

Anugerah syawal itu adalah bila kita berpuasa sunat di bulan syawal pahalanya seolah berpuasa selama setahun.

Dengan 6 hari kita akan dpt dlm pahala puasa 365 hari.. ada yang tak nak ke peluang nie? Lagipun ianya sunnah Nabi Muhammad S.A.W kita.

Lepas dah habis beraya di semua tmpt yg patut beraya tue, Rancang lah puasa syawal supaya cukup untuk 6 hari. Insha allah.

Di pengakhiran kata, ada TAWARAN ISTIMEWA nie.. semua boleh mohon.. baca sendiri lah apa yg dia nak ye. Semoga apa yg dikongsi bermanfaat utk semua. Assalamualaikum w.b.t

#KipidapHinggaKemenangan

INGIN JANA "PENDAPATAN LUMAYAN" TANPA MODAL?

Jom! Mudah Saja!

Pakej Biasa:
Buat 30, dapat 30.

Pakej SPECIAL:
Buat 30 + extra 6, dapat 360!!!

★ Tak wajib cari downline!

★ Tak perlu beli produk!!

★ Dijamin untung 100%
   (INSYA ALLAH).

☆ Extra 6 boleh buat secara installment dalam tempoh sebulan.

■ Cara daftar:
Niat sahaja aku puasa sunat bulan Syawal kerana Allah SWT.

#puasa6syawalganjaran1tahun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan